„Väsimus on levinuim põhjus, miks inimene tuleb tervisekontrolli. Väsimus ei ole seotud ainult uneprobleemidega. See on sümptom, millel võib olla väga erinevaid põhjuseid - kiire elutempo, stress, vähene päike, ebapiisav uni, mõne aine puudus, põletik organismis, kilpnäärme alatalitlus vmt.

Väsimuse põhjuste väljaselgitamiseks soovitan alustada tervisekontrolli organismi üldseisundit hindava TERVISERISKI PAKETIGA. Selles sisalduvad hemogrammi, ferritiini, vitamiin D ja TSH analüüsid võivad aidata selgitada väsimuse tagamaid. Lisaks annab pakett ülevaate maksa seisundist, neerude tööst ja südame-veresoonkonnahaiguste olulistest riskidest.

Kuigi meie kliimas on väsimus sümptom, millega me oleme harjunud elama, võib see peita endas mõnda tõsisemat terviseprobleemi ja seetõttu soovitan uurida põhjuseid. Võimalik, et saate end reipaks taas raua- või vitamiin D kuuriga.

Paketi vastused saabuvad järgmiseks tööpäevaks portaali MINU.SYNLAB.EE ja nende paremaks mõistmiseks soovitan juurde võtta LABORIARSTI KONSULTATSIOONI, kus arst selgitab lahti individuaalsed tulemused, aitab leida seoseid ning annab nõu, mida edasi teha.“

Dr Anneli Raave-Sepp, SYNLABi laboriarst
 
 
 
 
 
TERVISERISKI PAKETT

TERVISERISKI PAKETT koosneb 13 vereanalüüsist, mis annavad ülevaate tervise üldseisundist, maksa seisundist, neerude ja kilpnäärme tööst, südame-veresoonkonnahaiguste olulistest riskidest. Selles paketis sisalduvad hemogrammi, ferritiini, vitamiin D ja TSH analüüsid võivad muu hulgas aidata selgitada ka väsimuse tagamaid.

Terviseriski paketti saab mugavalt tellida portaalist MINU.SYNLAB.EE, kust saab kõiki, sh väsimusega seotud analüüse tellida ka üksikanalüüsidena.


   

Soovi korral saad portaalis broneerida aja LABORIARSTI KONSLTATSIOONILE.



Väsimuse põhjuseid aitavad välja selgitada järgmised verenäitajad
Vitamiin D

75% eestlastest kannatab D-vitamiini vaeguse käes, kuna selle parimaks allikaks on päike, mida meie laiuskraadidel, eriti külmal ja pimedal ajal on vähe. D-vitamiin mõjutab immuunsüsteemi, osaleb kaltsiumi ja fosfori ainevahetuses ning on oluline luudele, lihastele ja hammastele, aga ka koordinatsioonile. Mitmed teadusuuringud on leidnud seoseid vähese vitamiin D ja väsimuse ning energiapuuduse vahel.

D-vitamiini saab juurde ka teadlikult toitudes. Aastaringselt tuleb süüa kõrge D-vitamiini sisaldusega toite, milleks on rasvane kala, näiteks lõhe, forell, heeringas, samuti maks, piimatooted, muna, seened ja porgandid. D-vitamiini puuduse vältimiseks on soovitatav võtta lisaks vitamiini õlipreparaati septembri lõpust mai alguseni.

Lihtsa vereanalüüsi tulemuse alusel saab hinnata, kas väsimus võib olla põhjustatud vitamiin D vaegusest ning kas ja kui palju oleks vaja seda preparaadina juurde tarbida.

Optimaalne vitamiin D tase on 75-125 nmol/l.




 
Ferritiin

Kas teadsid, et kogu maailma rahvastikust ca 30%-l ehk 2 miljardil inimesel esineb rauapuudus? Rauda on organismil vaja hapniku transpordiks kudedesse. Väsimuse, jõuetuse, üldise nõrkuse, südame puperdamise, liigeste valulikkuse, treeningjõuetuse ja kahvatu naha korral tasub kontrollida rauavarusid organismis.

Sageli on rauapuuduse põhjuseks rauavaene toit. Rauarikkad on looma-, sea- ja lambaliha, maks, verd sisaldavad toiduained, austrid ja munad. Taimedest sisaldavad rauda spinat, kaunviljad, kuivatatud puuviljad, näiteks rosinad, aprikoosid ja banaanid. Oluline on seegi, kuidas rauda juurde võtta. Raua omastamist soodustab hapu mahl ja selles sisalduv C-vitamiin, kuid mitte piim.

Ferritiini analüüsi tulemuse põhjal hinnatakse, kas organismi rauavaru on piisav ning kas ja kui palju on vaja seda preparaadina juurde tarbida, et taastada normaalne varu. Iseseisvalt toidulisandeid juurde võtma hakata ei tasuks, nii võib kasu asemel hoopis kahju teha.

Ferritiini tervislik väärtus vereproovis täiskasvanud naisel ja mehel on vähemalt üle 50 μg/l.


Hemogramm

Hemogrammi analüüs võimaldab hinnata, kas organismis on piisavalt hemoglobiini ja punavererakke ehk erütrotsüüte, et tagada organismi varustatus hapnikuga. Vastasel juhul on tegemist kehvveresusega, mis aja jooksul süveneb ja põhjustab erinevate organite ning kudede töös häireid. Kehvveresuse enamlevinud sümptomiteks on väsimus, energiapuudus, mälu halvenemine, närvilisus, aga ka südamepekslemine ja hingeldus füüsilisel pingutusel.

Hemoglobiini tase on otseselt seotud raua tasemega. Nii nagu rauapuuduse korral, on siingi abiks rauarikaste toitude tarbimine.

Lisaks eelnevale annab hemogramm veel infot leukotsüütide ja trombotsüütide kohta, mille individuaalseid tulemusi aitab tervikuna selgitada ning seoseid leida arst konsultatsiooni käigus.


TSH ehk kilpnääret stimuleeriv hormoon

Kilpnääret stimuleeriv hormoon mõjutab otseselt kilpnäärme tööd - selle madal või kõrge tase viitab kilpnäärme üle- või alatalitlusele. Alatalitluse tõttu aeglustuvad ainevahetus ning mitmed muud kehale vajalikud protsessid, sellele viitavad pidev väsimus ja jõuetus, külmatunne, kuiv nahk, kehakaalu tõus, kõhukinnisus.

Kilpnäärmeprobleemid on sagedasemad naistel.

Alatalitlust saab diagnoosida vaid verest määratud hormoonanalüüsi alusel ja selle tulemuse põhjal saab vajadusel raviarst määrata ravi.


Kuidas võidelda väsimuse vastu?

Puhka piisavalt!

Jälgi, et töö- ja puhkeaeg oleks tasakaalus ning unetunde piisavalt. Veeda aega lähedastega ja looduses.

Liigu rohkem!

Igapäevane mõõduka tempoga jalutuskäik värskes õhus on võitluses väsimuse vastu parim abiline, aidates kaasa ka füüsilise vormi paranemisele.

Toitu tervislikult!

On su päevas piisavalt värskeid puu- ja juurvilju ehk C-vitamiini? Seda sisaldub palju tsitruselistes, kiivis, paprikas, aga ka hapukapsas. Kas toidulaud on mitmekesine? Vaata üle oma toidusedel ja tee korrektuure, aga ära jäta välja tähtsaid toitaineid. Söö vähem, aga neli kuni viis korda päevas. Ära dieedita, see kurnab organismi veelgi.

*Allikas: Tervise Arengu Instituut